Acer Chromebook Spin 513 CP513-1H-S511

• Test panel 8,3 jul 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Acer Chromebook Spin 513 CP513-1H-S511 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Maxim 09-07-2021

Sterke, lichtgewicht Chromebook

Eerste indruk:

- Bij het zien van de verpakking had ik al meteen een goede eerste indruk. De verpakking is namelijk geheel van karton en er is zo weinig mogelijk gebruik gemaakt van overbodig plastic. Nadat ik de Chromebook had uitgepakt zag ik een mooi en strak vormgegeven apparaat dat ook nog heel licht is.

- Het aanmaken en installeren ging super snel. Als je bekend bent met Android telefoons dan lijkt het net een verlengde van je telefoon. Log in met je Google account en je hebt je meteen alles bij de hand, zoals Gmail, Google Drive, Google foto's en anderen apps die je hebt ingesteld op jouw persoonlijke Google account. Dit maakt het voor mensen die gewend zijn om met het Android systeem te werken wat makkelijker. Maar ook als je niet gewend bent aan het Android systeem heb je alles snel door volgens mijn zus die normaal niet met Android werkt.

Scherm:

- Nadat ik klaar was met het installeren van de Chromebook heb ik meteen het scherm uitgeprobeerd. Je kan hem in verschillende standen draaien en zelfs helemaal openklappen, waardoor het te gebruiken is als tablet.

- De touchscreen werkt prima en vind ik persoonlijk erg handig. Het maakt de bediening net wat eenvoudiger.

- Het scherm is door de dunne randen groot genoeg. En de Full HD beeldweergave doet wat ie moet doen. De kleurweergave is goed en het beeld is helder.

Geluid:

- Bij het afspelen van muziek of tijdens kijken van films klinkt het geluid goed. En tijdens videobellen was het geluid ook prima. Alleen dempt het geluid ietwat bij de laptop stand.

Accu:

- Bij normaal gebruik kan de aangegeven 13,5 uur accuduur gehaald worden. Maar als je veelvuldig gaat streamen, muziek gaat luisteren en films kijkt dan haalt ie de aangegeven accuduur niet. Een pluspunt is wel dat ie bij het opladen na 2 uren helemaal opgeladen is. Ook is het handig dat het apparaat aan beide kanten opgeladen kan worden aan de hand van de USB ingangen aan ieder zijde.

Chromebook Spin 513 :

- Het apparaat is licht van gewicht. Hierdoor is het zeer geschikt voor mobiel gebruik. Maar het lichte gewicht komt niet zomaar. De ontwerpers hebben daarvoor bijvoorbeeld een lichtere processor moeten gebruiken en is daardoor niet geschikt voor het gebruik van zwaardere apps, games en tegelijk iets te downloaden. Voor de rest werkt het apparaat prima.

- Het toetsenbord is fijn en de touchpad goed.

- Het interne geheugen raakt niet snel vol, doordat alles wordt opgeslagen op internet via bijvoorbeeld Google Drive en Google foto's. Als je meer opslag ruimte nodig hebt kan je een abonnement afsluiten van Google One.

- Voor alles wat je nodig hebt heeft de Chromebook een app. Zo heb je bijvoorbeeld Duo voor videobellen. Meet om een online vergadering te houden en nog veel meer. Als je het apparaat eenmaal in bezit hebt, is het beste om lekker rond te speuren naar de vele mogelijkheden die dit apparaat te bieden heeft. Door zijn gebruiksvriendelijkheid kom je overal uit en is het apparaat makkelijk te bedienen.

Pluspunten

• accuduur
  • touchscreen
  • tablet functie

Stef 09-07-2021

Snel, licht en gebruiksvriendelijk

De Chromebook Spin 513 sprak mij aan door de goede prestaties en de betaalbare prijs. Na het testen van de Chromebook ben ik zeker tevreden. Het is een lichtgewicht apparaat van iets meer dan een kilo, wat wel alles kan wat ik nodig heb: kijken van films, toegang tot mijn bestanden en presentaties, snel opstarten en een lange accuduur. Op deze Chromebook werk ik makkelijk waar ik ook ben.

Een groot voordeel van de Chromebook is de batterijduur. Ik kan deze makkelijk gebruiken zonder dat hij elke dag in de oplader moet. Ook het opladen gaat snel: in twee uur is de Chromebook volledig opgeladen. Daarnaast werkt de schermbediening erg makkelijk en snel. Dit is ideaal als je veel presenteert of video’s bekijkt.

Een nadeel vind ik dat de Chromebook afhankelijk is van het internet en apps van Google. Op mijn werklaptop werk ik niet met Google-apps, waardoor dit minder goed op elkaar aansluit. Ik zou je daarom aanraden goed na te denken waarvoor je de Chromebook gaat gebruiken en of alle functies (makkelijk) te gebruiken zijn op een Chromebook. Als dat zo is heb je een goed apparaat voor een redelijke prijs!

Pluspunten

• Start snel op
  • Batterij gaat lang mee
  • Draaibaar scherm

Minpunten

• Niet alle programma's werken op Chromebook
  • 1 usb-c poort

Elsbethvw 09-07-2021

Compacte Chromebook voor dagelijks gebruik

Eerste indruk:
Wanneer je de Chromebook uit de doos haalt, valt je als eerste op hoe licht deze is. De behuizing voelt stevig en koel aan. In no-time is de Chromebook opgestart: zelfs bij de eerste installatie kun je zo aan de slag.

Ander besturingssysteem:
Het is zeker even wennen als je nog nooit met het besturingssysteem van Google of met een Chromebook hebt gewerkt. Sommige standaard apps die je kent van een laptop zie je niet (meteen) terug. Gelukkig biedt de Chromebook goed werkende alternatieven of kun je apps gewoon installeren. Een ander groot verschil is de opslag in de Cloud. Er is weinig opslagruimte op de laptop zelf. Het voordeel van werken via de Cloud vind ik wel dat je bestanden automatisch opgeslagen worden. Als je eenmaal gewend bent aan het besturingsprogramma werkt dit ontzettend snel.

Uiterlijk en gebruik:
De Chromebook heeft verder een breed scherm met heldere kleuren. Ik twijfelde of 13,3 inch groot genoeg zou zijn voor mijn werkzaamheden, maar dankzij het full HD-scherm is dit groot genoeg om twee apps naast elkaar te gebruiken. De dunne randen van de Chromebook zorgen voor weinig schermverlies. Het omklapbare scherm ideaal voor het kijken van een film of presentatie. Het scherm beweegt soepel en het toetsenbord op het beeldscherm is makkelijk te bedienen. Dit is zeker ideaal als je onderweg bent of een collega iets op jouw scherm wilt laten zien.

De processor is niet geschikt voor zwaardere apps of games, maar hier koop je deze Chromebook ook niet voor. De Chromebook is ideaal voor alledaagse taken en werkt daarvoor uitstekend. Ook de batterijduur heeft mij verbaasd. De batterij gaat een halve dag mee en is ook razendsnel weer opgeladen. Een ander voordeel van een Chromebook is voor mij de automatische virusbescherming. Doordat je online werkt is het besturingssysteem minder gevoelig voor virussen.

Samenvatting:
Samengevat is de Chromebook Spin 513 is erg makkelijk in gebruik: hij start snel op, de batterij gaat lang mee en de bediening werkt goed en snel dankzij het touchscreen. Je kunt hem makkelijk meenemen in je rugtas, want hij weegt maar 1,2 kilo. Een ideale en goed betaalbare Chromebook voor dagelijks gebruik.

Pluspunten

• Batterijduur
  • Gewicht
  • Fijn toetsenbord
  • Draaibaar scherm

Minpunten

• Niet alle programma's werken op Chromebook
  • Scherm reflecteert

Maaike Rost 04-07-2021

Een snel, handzaam, gebruiksvriendelijk apparaat.

Een snel, handzaam, gebruiksvriendelijk apparaat.

Eerste indruk:
Ik werd al blij bij het uitpakken van de doos. Er is geen overbodig plastic gebruikt (al had het zakje om de stekker van mij alleen een clipje mogen zijn), maar alles komt in een kartonnen verpakking. Het eerste dat opvalt is dat de Chromebook heel licht is. Dat is fijn, want als je hem wilt draaien gaat dat lekker handzaam, en ermee lopen in een tas is heel licht. De behuizing is stevig en voelt lekker koel aan.

Het touchscreen:
Het (Gorilla Glass) Touchscreen is even wennen als je dat niet eerder had, maar hoe vaker je het gebruikt, hoe minder graag je terug wilt naar een device zonder die mogelijkheid. Het maakt het navigeren veel sneller. Maar als nadeel heeft het de reflectie in het scherm.

Werken met een Chromebook:
Het meest praktische aan werken met een Chromebook is natuurlijk dat je na inloggen meteen beschikking hebt over je mail, drive, bladwijzers, etc. Al je werk wordt automatisch in de cloud opgeslagen.

De accuduur:
De 13,5 uur aan accuduur is bij een gebruik van mailen, tekstverwerken zeker te halen, maar zodra je tv/films gaat streamen, is de accu absoluut sneller op. De Chromebook laadt in 2 uur helemaal op. Opladen kan vanwege de USB aansluitingen aan beide zijdes van het apparaat gebeuren, dat vind ik een pluspunt.

De gebruiksvriendelijkheid:
De Chromebook is snel en gebruiksvriendelijk en het grootste voordeel is dat hij in presentatiemodus, als laptop, maar ook als tablet gebruikt kan worden. Dit is ook met name door de kinderen hier in huis getest en ik moet zeggen dat ik het een stevig apparaat vind. Kan prima in de schooltas (met laptopvak of beschermhoes) mee en op school op de verschillende manieren worden gebruikt. Met name die verschillende standen maken het voor werken op school, zowel individueel als in groepjes perfect. Door de dunne randen heb je weinig schermverlies. De Chromebook heeft een fijne aanslag van het toetsenbord, welke ook verlicht kan worden als je er ’s avonds op zou willen werken. Het geluid regel je met een schuifknop aan de zijkant, zodat je daar ook in de tabletstand bij kan. De twee speakers aan de onderzijde van de Chromebook verdelen het geluid mooi alle kanten op bij de tabletstand, wat handig is bij streamen van films en series. Maar in de gewone laptopstand dempt het het geluid wel. Bij videobellen is het geluid van goede kwaliteit, maar bij het afspelen van muziek harder dan normaal klinken de stemmen blikkerig.

Overig:
De aanschafprijs is ook redelijk, een goede prijs kwaliteitverhouding.
Met dit Chromebook heb je nooit last van irritante updates, aangezien die allemaal gebeuren als je hem niet gebruikt.

Pluspunten

• in meerdere standen bruikbaar
  • handzaam en licht
  • gebruiksvriendelijk
  • oplaadbaar aan beide kanten

Minpunten

• geluid